Wnioski z konferencji BPM TRENDS
Poprawa efektywności firmy, optymalizacja kosztów, zapewnienie konkurencyjności — to główne wyzwania, przed jakimi stoją współcześni przedsiębiorcy. Poszukując sposobów na to, jak im sprostać, chętnie sięgają po cyfrowe narzędzia, takie jak systemy Business Process Management. Jednak bez transformacji na poziomie myślenia o zarządzaniu sam system BPM nie wystarczy.
Konferencja BPM Trends to prestiżowe wydarzenie przeznaczone dla osób zainteresowanych zagadnieniami BPM oraz dla tych, którzy dzięki tego typu rozwiązaniom chcą podnosić efektywność swoich organizacji. W tym roku impreza przyciągnęła liczne grono przedstawicieli świata nauki i biznesu oraz ekspertów w dziedzinie optymalizacji procesów biznesowych.
Do zapewnienia efektywności przedsiębiorstwa niezbędne jest nie tylko zarządzanie oparte o procesy, ale i prawidłowy przepływ pracy i informacji pomiędzy rozmaitymi podmiotami biorącymi udział w jej przetwarzaniu.
Prelegenci na każdym kroku podkreślali najbardziej dziś popularny w biznesie trend: wszechogarniającą cyfryzację, która sprawia, że dominującym staje się pokolenie digital native’ów, preferujących załatwianie spraw przez Internet i oczekujących od firm dostępności 24h przez 7 dni w tygodniu, z każdego miejsca.
Zjawisko to niejako wymusza na firmach zmianę sposobu funkcjonowania, ale też powoduje, że czasem wpadają oni w pułapkę myślenia, że wdrożenie cyfrowego rozwiązania to panaceum na wszystkie ich problemy.
BPM, czyli zarządzanie procesami biznesowymi
Business Process Management to zbiór standardów i narzędzi pomagających w ustrukturyzowanym identyfikowaniu, analizowaniu, usprawnianiu i mierzeniu procesów oraz w ciągłym doskonalenie organizacji. Definicja teoretyczna nie jest trudna, gorzej oczywiście z praktyką.
Doświadczenie pokazuje, że wielu zarządzającym błędnie wydaje się, że wdrożenie odpowiedniego, cyfrowego narzędzia BPM załatwia sprawę transformacji organizacyjnej. Tymczasem — przywołując myśl Jima Sinura, eksperta od procesów cyfrowych — to odpowiednie zarządzanie procesami biznesowymi jest kluczem do transformacji cyfrowej.
— Procesy zawsze były, są i będą. Zmieniają się tylko czasy oraz podejście do ich realizacji. Niezbędnym elementem efektywnego wdrożenia zarządzania procesowego jest przede wszystkim zmiana struktury organizacyjnej firmy. Transformacja cyfrowa, czyli to w którą stronę zmierzają aktualnie procesy, to tylko narzędzie — tłumaczył podczas swojego wystąpienia Łukasz Tartanus, koordynator badania dojrzałości procesowej oraz współtwórca serwisu Procesowcy.pl.
A może by tak zacząć zarządzać procesami horyzontalnie?
Business Process Management to zbiór standardów i narzędzi pomagających w ustrukturyzowanym identyfikowaniu, analizowaniu, usprawnianiu i mierzeniu procesów oraz w ciągłym doskonalenie organizacji.
O zarządzaniu horyzontalnym, jako o jednym z ciekawszych trendów w zarządzaniu procesami biznesowymi, podczas swojego wystąpienia opowiadał Jarosław Witwicki, doradca zarządu Macrologic SA. — Chcąc zwiększyć efektywność firmy, wystarczy zmienić model zarządzania organizacją — z wertykalnego na horyzontalny — oraz przejąć kontrolę nad zachodzącymi w przedsiębiorstwie procesami. Zmiana modelu zarządczego umożliwi spojrzenie na firmę „z lotu ptaka”. A to z kolei pozwoli na usunięcie barier pomiędzy poszczególnymi działaniami oraz optymalizację procesów — tłumaczył.
Zarządzanie takie daje spore możliwości. Po pierwsze umożliwia pomiar efektywności zadań realizowanych w całym przedsiębiorstwie, po drugie pozwala na identyfikację „wąskich gardeł”, a po trzecie pomaga w optymalizacji przepływu informacji wewnątrz przedsiębiorstwa, dając firmie przewagę konkurencyjną oraz szansę na stanie się liderem rynku.
Jednak do zapewnienia efektywności przedsiębiorstwa niezbędne jest nie tylko zarządzanie oparte o procesy, ale i prawidłowy przepływ pracy i informacji pomiędzy rozmaitymi podmiotami biorącymi udział w jej przetwarzaniu. I tu właśnie pojawiają się cyfrowe systemy BPM.
Okazuje się zatem, że odpowiedź na pytanie, co powinno być pierwsze w firmie: cyfrowe narzędzie BPM czy gotowość na zmianę sposobu zarządzania, jest dużo prostsza niż filozoficzne pytanie o jajko i kurę. Uczestnicy konferencji BPM TRENDS byli zgodni, że nie istnieje firma, w której nie ma procesów biznesowych, może tylko istnieć firma, której pracownicy nie zdają sobie z tego sprawy.
Portal Organizacjahoryzontalna.pl objął patronat medialny nad wydarzeniem.