14.06.2016

Zarządzanie procesowe to lepiej działające szpitale

Zarządzanie horyzontalne sprawdza się nie tylko w firmach komercyjnych, ale także w szpitalach funkcjonujących w ramach publicznej służby zdrowia.

Dowodem na to są doświadczenia dra Johna  Toussaint’a z ThedaCare Center for Healthcare Value z Wisconsin, instytucji, której celem jest promocja wiedzy na temat sposobów usprawnienia pracy służby zdrowia. Na łamach ehealthnews.co zwraca on uwagę na to, że przy prowadzeniu działań z zakresu lean management dla szpitala niezbędne jest dogłębne zrozumienie procesów, które regulują jego funkcjonowanie.

Tradycyjnie w placówkach tego typu dominują wertykalne silosy, a procesy odbywają się niejako w tle.  Odwrócenie kolejności i wysunięcie procesów na pierwszy plan nie tylko pozwala na zidentyfikowanie obszarów, które powinny ulec „odchudzeniu”, ale także stawia pacjentów w miejscu, w którym powinni być – czyli w centrum procesów planowania. Dr Toussaint zwraca także uwagę na to, że procesy te wykraczają poza mury szpitala, obejmując dostawców, zewnętrznych konsultantów medycznych, pracowników laboratoriów medycznych itp. To dlatego niezbędne jest uwzględnienie ich w horyzontalnym systemie zarządzania.