Tak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinie na zlecenie Macrologic. Najbardziej świadome procesowości są firmy największe. W konkurencji z nimi średnie i małe przegrywają, bo mimo tego, że są bardziej elastyczne, nie mają rozpisanych procesów. A to z kolei powoduje, że ich działalność jest mniej efektywna.
Ankieterzy ośrodka badawczego zapytali polskich przedsiębiorców o to, jak zarządzane są ich firmy. Chcieli dowiedzieć się przede wszystkim tego, czy w firmach rozpisane są procesy, na podstawie których można mierzyć efektywność działania pracowników i całej organizacji, czy firmy potrafią je monitorować i czy pomocne dla nich są w tym specjalistyczne systemy informatyczne.
Z badania wynika, że w Polsce dojrzałych procesowo jest jedynie 45 proc. przedsiębiorstw. To firmy, których działalność opiera się na realizacji określonych procesów biznesowych — potrafią je w pełni zidentyfikować, kontrolować, a w zarządzaniu nimi wspierają się narzędziami informatycznymi. Wśród tych przedsiębiorstw 40 proc. posiada system wskaźników opisujących efektywność działań — zarówno zatrudnionych osób, jak i całej organizacji. W tych firmach 73 proc. czynności w procesach jest opisywanych dla ról, które może pełnić każdy, odpowiednio przeszkolony pracownik.
Które firmy w Polsce są najbardziej dojrzałe procesowo? Z badania wynika, że im większe przedsiębiorstwo, tym świadomość procesów jest większa, a zatem najbardziej dojrzałe procesowo są przede wszystkim duże organizacje, często o zasięgu globalnym. Badanie pokazało również, że bardziej świadome procesów są firmy zajmujące się produkcją oraz usługami.
Bardziej świadome procesów są firmy zajmujące się produkcją oraz usługami. Niewielka dojrzałość charakteryzuje przedsiębiorstwa handlowe, jednostki samorządowe i naukowe.
Jak wnioskują eksperci, może wynikać to z faktu, że właśnie w wybranych obszarach tych sektorów procesowość odzwierciedlona w systemie ERP jest niezbędna. A dotyczy ona przede wszystkim takich działów wewnętrznych jak: księgowość, kadry i płace, sprzedaż czy logistyka. Procesy są rozpisane także w tych przedsiębiorstwach usługowych, które na stałe współpracują z dużymi koncernami zagranicznymi, wymagającymi standaryzacji działania firmy.
Niewielka dojrzałość procesowa charakteryzuje przedsiębiorstwa handlowe, jednostki samorządowe oraz naukowe. Co ciekawe, z badania wynika, że istnieją również takie organizacje, które mają opisane procesy, ale realizują swoje zadania według całkiem innych reguł.
Jak podkreślają eksperci od zarządzania, procesowość jest ważnym aspektem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Według nich dokładnie rozpisane i odwzorowane procesy w systemie informatycznym porządkują organizację, upraszczają jej zarządzanie, a w przypadku firm produkcyjnych i handlowych znacznie ułatwiają produkcję oraz sprzedaż. I choć świadomość polskich przedsiębiorców rośnie, to na tle zachodniej konkurencji wciąż jeszcze mają one wiele do zrobienia w zakresie planowania, realizacji i analizowania efektywności swoich procesów.
Zobacz, co jeszcze o wynikach badania mówią eksperci od zarządzania >>>